TEKMA, KI JE NE BO …

Rokometna sezona 2019/2020 se je predčasno zaključila. Hokejska prav tako. Košarkarji sicer še čakajo na dokončno odločitev vodstev tekmovanj, a bolj kot ne kaže, da je tudi košarkarske sezone predčasno konec. Kako bo z nogometom je v prvih dneh maja še negotovo, a po nekaterih informacijah še obstaja upanje, da se bo prvenstvo nadaljevalo in tudi regularno zaključilo. Četudi gre v primeru nogometnih tekem za dogodke na prostem in kapacitete slovenskih prvoligaških stadionov, tudi ob upoštevanju socialne distance in drugih ukrepov, dovoljujejo, da bi lahko tekme v živo spremljalo vsaj tam nekje med 300 in 500 gledalcev, t.i. 'decission makers' objektivno niso pripravljeni sprejeti takšne odgovornosti ter v nekem, četudi restriktivnem režimu, tekem odpreti za javnost. V tem popolnem športnem lockdown-u se seveda porajajo takšne in drugačne, bolj ali manj uresničljive ideje. Za mnoge med njimi se izkaže, da so zanimive, vendar je za njihovo uresničitev potrebna ustrezna informacijska podpora saj jih je možno izpeljati le v digitalni obliki. Športni klubi, ki so v ta krizni čas vstopili z že uvedeno napredno digitalno platformo Mojekarte™, ki je podlaga za sodobni klubski marketing in prodajo klubskih produktov, so v dani situaciji seveda v prednosti. V še posebej privilegiranem položaju je tistih nekaj klubov, ki so na bazi Mojekarte™ že uvedli svoje predplačniške kartice oziroma kartice zvestobe in imajo možnost, da v soglasju z imetniki računov, vračajo denar za neodigrane tekme kar na predplačniške račune. Svoje zamisli lahko sprovajajo enostavneje, hitreje in učinkoviteje, preko digitalnih kanalov, predvsem družabnih omrežij, pa so v stalnem stiku s svojimi privrženci. Animacija publike je namreč v tem času, ko imajo zaradi nastalih razmer mnogi med nami več časa za ukvarjanje s stvarmi, ki nas veselijo, odlična naložba v 'the day after', torej v čas, ki bo nastopil po sprostitvi omejitev in ponovni oživitvi športnih prizorišč. Vsi, ki bodo v tem času pozabili na svojo publiko, bodo za ponovno ogrevanje na delovno temperaturo porabili bistveno več časa in ponovno polnjenje tribun bo za njih bistveno večji izziv.

Čeprav so lige prekinjene, vstopnice za tekme pa trenutno niso v prodaji, delajo nekatere klubske spletne trgovine v tem obdobju nadpovprečen promet z artikli. Na temelju ustvarjenega prometa v mesecu aprilu si izpostavitev zaslužita predvsem spletni trgovini NK Olimpije Ljubljana (https://nkolimpija.mojekarte.si) ter KK Cedevite Olimpije (https://shop.olimpija.com), omeniti pa je potrebno tudi spletno trgovino NŠ Mura (https://nsmura.mojekarte.si), ki je zaživela ob koncu lanskega leta in takoj postala pravi hit med pripadniki in ljubitelji črno belih. Kot odlične poznavalce razmer na domači klubski sceni nas sicer čudi, da se ni še noben klub domislil in v teh nepredvidljivih okoliščinah stopil publiki naproti ter pripravil kampanje za prodajo letnih kart za sezono 2020/2021. To  pripisujemo dejstvu, da si klubi še niso opomogli od neverjetnega šoka, pričakujemo pa, da se bodo v bolje organiziranih in vodenih klubih zganili v maju ter pričeli s konkretnimi aktivnostmi vezanimi na pripravo in odpiranje sezone 2020/2021. V vlogi opazovalcev razmer in dogajanj iz zelo specifičnega zornega kota verjamemo tudi, da bosta prevladala razum in zdrava pamet. Formalno gledano ni namreč med gledalci na nogometnem stadionu, ali pa recimo verniki v cerkvenih klopeh, gledano seveda izključno iz vidika zahtevane socialne distance in upoštevanja ostalih mer in priporočil, prav nobene razlike. Gledalci na stadionu so celo v znatno boljšem položaju, saj so zunaj na zraku, za sam vstop na stadion pa imajo na voljo tudi bistveno večje število vhodov in poti do svojih sedežev kar zmanjšuje možnost odsvetovane koncentracije obiskovalcev. Hkrati je na vsakem stadionu z označenimi sedeži možno skozi različne simulacije narediti takšno redukcijo sedežnega reda, da bo socialna distanca dveh metrov ne samo dosežena, temveč celo presežena. Naj to trditev nazorno podpremo z vizualizacijo.

Če obiski trgovin ob trenutno veljavnih ukrepih ne slabšajo epidemiološke situacije, in očitno je ne, je logičen zaključek, da so le-ti učinkoviti in zadostni. In to kljub temu, da je striktno ohranjanje socialne distance v trgovinah praktično nemogoče. Obisk večje trgovine pred praznikom me je namreč utrdil v logičnem razmišljanju, da med ljudmi v nekem naključnem gibanju enostavno ni možno zagotoviti striktne oddaljenosti. Med kupci, ki med izbiranjem blaga na policah porivajo še svoj nakupovalni voziček, prihaja neizogibno ter znova in znova ne samo do premajhne medsebojne razdalje, temveč pogosto tudi do bližnjih srečanj. Vsaka trgovina ima seveda tudi določena ozka grla, zaradi katerih na takšnih težje prehodnih mestih neizogibno nastaja večja koncentracija kupcev. Pogosto so za takšna ozka grla krive dodatne promocijske police, ki jih načrtovalci v osnovnem načrtu trgovine in pohodnih poti seveda niso predvideli. Če bi v naključnih časovnih intervalih delali posnetke trgovine iz ptičje perspektive, bi v vsaki slej kot prej prepoznali nek karakterističen vzorec povečane koncentracije, torej manjših in večjih gruč kupcev, ki nastajajo vedno na enih in istih mestih prav zaradi ozkih grl. Podobna opažanja in karakteristične vzorce grupiranja bi zaznali tudi v muzejih, v galerijah, pa tudi v knjižnicah. Po nekih standardih, ki navajajo 20 kvadratnih metrov prostora na vsakega obiskovalca, bi lahko bilo v nizozemskem nacionalnem muzeju Rijksmuseum v Amsterdamu, ki ima 12.000 kvadratnih metrov razstavnih površin, hkrati do 600 obiskovalcev. Vse lepo in prav, toda kaj, ko je že v naprej jasno, da se bo pred znamenito Rembrandtovo Nočno stražo na 20-tih kvadratnih metrih trlo obiskovalcev. Kljub potencialni nevarnosti, ki jo predstavlja možnost večje koncentracije ljudi na nekem prostoru, pa so razmišljanja vlad o odpiranju muzejev in galerij aktualna. Na stadionih takšne nevarnosti ni, saj gledalci sedijo na svojih sedežih, njihov vstop na stadion in odhod pa je tudi možno regulirati tako, da potekata v okvirih neke normalne distribucije brez izrazitih špic. Stroka se je na te izzive že odzvala in za znamenita štadiona Camp Nou in Wembley so že izdelane simulacije prodaje vstopnic in razporeda gledalcev ob striktnem upoštevanju priporočil zdravstvenih delavcev ter ukrepov vlad.

V minulih tednih se je zvrstilo kar nekaj zanimivih idej, dve med njimi pa sta bili tudi realizirani in bi ju želeli na kratko predstaviti.

NK BRAVO je na platformi Mojekarte™ odprl za datum 2. maja 2020 dobrodelni dogodek »Tekma, ki je ne bo NK Bravo : NŠ Mura« in ponudil v prodajo vstopnice. Seveda ves bo zanimal rezultat te akcije, ki jo je klub na svojih spletnih straneh najavil z besedami: »Na navidezno tekmo nas bo popeljal naš glavni sponzor Nomago. Za virtualno pijačo bosta na tekmi skrbela Bravo Bar in Hirter Bier Slovenija, mojstri 7 Burger Kamnik bodo pripravljali odlične digitalne burgerje, Segafredo Zanetti Slovenija nas bo razvajal s svojo odlično spletno kavico, Big Bang bo skrbel za BRAVO ŠTACUNO, Dana bo poskrbela za vodi in sokove za najmlajše, Nogometna hiša zabave nas bo zabavala na daljavo, Petrol pa bo zagotovil energijo za življenje.« Odziv publike je bil za slovenske razmere, zlasti pa za lokalne navade nad pričakovanji, 4-mestni izkupiček od prodanih vstopnic za »Tekmo, ki je ne bo« pa je nazorni pokazatelj, da je publiki mar za nogomet, hkrati pa tudi nagrada klubskemu marketingu za kreativnost.

 

FC CRVENA ZVEZDA bi morala na tekmi z FK Radnički Niš tudi formalno in že nekaj kol pred zaključkom prvenstva potrditi naziv državnega prvaka. Temeljni cilj klubskega marketinga je bil razprodati stadion Rajko Mitić (popularno Beograjska Marakana) ter pred 55.000 navijači in simpatizerji potrditi naslov prvakov Superlige v sezoni 2019/2020. Čeprav so se začele zaradi hitrega slabšanja epidemiološke situacije v Srbiji stvari zapletati, so prihajala iz klubskih pisarn še nekaj pred tekmo optimistična sporočila, da tekma zagotovo bo. Tako je bilo vse do zadnjega dne pred tekmo, ko je postalo jasno, da tekme ne bo. Klubski marketing je bil soočen s situacijo, da bo potrebno vračati denar za kupljene vstopnice, kar bi v danih razmerah pomenilo, da bo na blagajnah Marakane zavladalo kaotično in neobvladljivo stanje. Ker prekinitev prodaje vstopnic ni prišla v poštev pod nobenim pogojem, je prodajna služba Crvene zvezde izkoristila fleksibilnost platforme Mojekarte™ in kreirala v svojem prodajnem sistemu nov dogodek z nazivom Crvena zvezda – proslava rojstnega dne, v naslednjem koraku pa prenesla na novi dogodek vse prodane vstopnice za neodigrano tekmo s FK Radnički ter nadaljevala s prodajo brez prekinitve. Marketing je to klubsko potezo pospremil s komunikacijo, da bodo vstopnice veljale za slavnostni dogodek velikega praznovanja visoke obletnice, ki ga bo klub organiziral, ko bodo to dovoljevale razmere.

Ljubljana, april - maj 2020

Zoran Bistrički, svetovalec za e-poslovanje