Evolucija prodaje vstopnic - od fizičnih prodajnih mest do mobilnih rešitev

Prepoznavnost blagovne znamke Mojekarte™ narašča iz leta v leto, posledica tega pa je vse večje zanimanje partnerjev za sodelovanje pri prodaji vstopnic. Ob dejstvu, da ustvarja slovenski trg z vstopnicami nekaj deset milijonov EUR letnega prometa, je povsem razumljivo, da iščejo na njem svoje priložnosti mnogi deležniki. Svoje storitve ponujajo tako tisti, ki upravljajo klasične distribucijske poti z bolj ali manj razpredenimi mrežami fizičnih prodajnih mest, kot so na primer: bencinski servisi, poštne poslovalnice, prodajni kioski in podobno, prav tako pa tudi novi val, ki stavi na sodobne digitalne poti in storitve, kot so na primer spletni portali, digitalni mediji in drugi. Čeprav to na prvi pogled ni povsem očitno in tega laična javnost ne zaznava na tak način, poteka med enimi in drugimi oster boj za prevlado na trgu.

»Zagotovo ni daleč čas, ko bodo v vrsti za vstopnice stali le še poslednji romantiki in pa tisti, ki tudi sicer stojijo povsod - na bankah in poštah, na okencih elektra in telekoma ...«, sem zapisal pred nekako dvema desetletjema. »Ker so digitalno nepismeni in ne uporabljajo interneta in sodobnih orodij, tudi čakanja v vrstah za to in ono ne dojemajo kot nujno zlo in nepotrebno zapravljanje časa, temveč kot sestavni del življenja. Za mnoge je, kakorkoli se to žalostno sliši, stanje v vrsti tudi redka priložnost za ohranjanje socialnih stikov.« Današnje stanje na trgu odpravlja vsak dvom v to, da se je ta napoved skozi minuli dve desetletji ves čas po tihem udejanjala.

V jesenskih mesecih 2018 sem v prispevku z naslovom Distribucija vstopnic: klasično / analogno vs sodobno / digitalno razmišljal takole: »Neki novi publiki, ki danes še odrašča in bo vstopnice kupovala čez nekaj let, nikoli ne bo padlo na pamet, da bi stala v vrsti pred blagajno. Novi obiskovalci ne bodo niti pomislili na to, da bi se sploh odpravili do blagajne, tudi če tam ni nobene vrste. Publika jutrišnjega dne je rojena s pametnim telefonom v rokah in je večino časa on-line, z drugimi besedami povezana. To je publika, ki komunicira digitalno. Gledalci in obiskovalci prireditev 'jutrišnjega dne' imajo vgrajen genom digitalnega sveta, to pa v samem temelju menja načela, načine in modele promocije in trženja prireditev ter prodaje vstopnic kakršne smo poznali v preteklosti.« 

Strukturni rezultati prodaje vstopnic za zadnja tri leta nas navajajo na zaključek, da prejšnje razmišljanje več ni stvar prihodnosti, ampak se je to v resnici že zgodilo. Kupci vstopnic se namreč z vse manj zadržki in čedalje pogosteje odločajo za nakupe preko interneta, posledično pa spletnim trgovinam za prodajo vstopnic že nekaj zaporednih let pripada absolutni primat v številu prodanih vstopnic. Spletna prodaja, ki so ji organizatorji še pred slabimi desetimi leti pripisovali zgolj alternativno vlogo pri prodaji vstopnic in je posledično predstavljala šibko, lahko bi rekli celo zanemarljivo konkurenco fizičnim prodajnim mestom, je iz nekajletne tihe bitke za prevlado prodajnih poti izšla kot nesporni in dokončni zmagovalec.

Kljub temu, da se v prodajo vstopnic vsako leto vključujejo novi partnerji in se število fizičnih prodajnih mest nenehno povečuje, je dejstvo, da se na njih iz leta v leto proda vse manj vstopnic. Tranzicija iz analognega v digitalni svet pač terja svoj davek in očitno se čas dominacije fizičnih prodajnih mest nezadržno in zanesljivo izteka. Čeprav za zdaj še ohranjajo vlogo drugega prodajnega kanala, bodo fizična prodajna mesta s prihodom mobilnih rešitev za prodajo vstopnic postopoma drsela na sam rob dogajanj ter postala povsem nepomembna za uspešnost prodaje.

Ob teh dogajanjih se mi sproži asociacija na razplete tekaških maratonov. Najprej so vsi tekači skupaj in mnogi v tej množici upajo na končno zmago. Potem se v nekem trenutku skupina močnejših odcepi in tistim v preostali večini preostane le še upanje, da jih bodo morda ujeli. To upanje sicer lahko še nekaj časa tli, toda ko skupina ubežnikov izgine izpred oči je vsem jasno, da je tekma izgubljena. Fizična prodajna mesta so, vsaj kar se specifične dejavnosti prodaje vstopnic tiče, že v vlogi tistih, ki gledajo v hrbet spletnim prodajnim mestom. Toda v ozadju se že pojavlja novi, še prav nič utrujen tekmovalec, ki bo zelo hitro ujel fizična prodajna mesta, kmalu zatem pa dohitel in tudi prehitel spletne trgovine. Prehajamo namreč v novo obdobje, v katerem bodo dobile absolutno prevlado mobilne rešitve.

Ljubljana, januar 2020

Zoran Bistrički, svetovalec za e-poslovanje